![آموزش ادبیات دوازدهم | آموزش درس به درس ادبیات دوازدهم :ستایش (قسمت اول)](https://www.kelaseman.com//elFinder/php/../../upload/adab/آموزش ادبیات دوازدهم موزش درس به درس ادبیات دوازدهم.jpg)
آموزش ادبیات دوازدهم | آموزش درس به درس ادبیات دوازدهم :ستایش (قسمت اول)
آموزش ادبیات دوازدهم : در ادامه اموزش ادبیات نظام جدید ، با توجه به درخواست زیاد از طرف دانش اموزان عزیز در این قسمت به ادبیات دوازدهم خواهیم پرداخت . امید است که بتوانیم بهترین ها را به شما اموزش دهیم .
همراه ما باشید . ابتدا لازم است در این قسمت که ابتدای درس ادبیات دوازدهم می باشد ،
در مورد ستایش که باز اولین قسمت از کتاب ادبیات است اندکی تامل نماییم .
ستایش خداوندگار از ابتدای ادبیات ایران زمین مرسوم بوده است . چرا که ستایش خداوند علاوه بر اعتماد به نفسی که به نویسنده و خواننده می دهد موجب می شود تا ما به نیروی فرا تر از خود تکیه کنمی و زمینه موفقیت در راه مطالع و علم برای ما فراهم شود .
با ما همراه باشید .
ستایش ادبیات دوازدهم
((ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی / نروم جز به همان ره که تو او راهنمایی ))
ذکر : یاد نموندن ، ستایش
م در مصرع دوم دو نوع تفسیر می شود :
- مضاف الیه : راهنمای من.
- متمم : راه را به من .
استعاره ، تلمیح ، ایهام در بیت مشهود است .
استعاره : ملکا (خدا)
تلمیح (3) : پاکی(سبحان الله)| ملکا (مالک یوم الدین) | مصراع دو (صراط مستقیم)
ایهام : راهنما (1. هدایت کننده 2.نشان دهنده راه )
پروردگارا تو را مورد ستایش قرار می دهم چرا که تو پاک و خدایی . جز راهی که تو مرا راهنمایی کنی نمی روم .
بیت دوم ستایش :
((همه در گاه تو جویم همه از فضل تو پویم / همه توحید تو گویم که به توحید سزایی))
همه : قید | معنی : فقط
فضل : بخشش
پوییدن : خواستن ، طلب نمودن
سزایی : سزاوار هستی
جناس و تلمیح در بیت مشهود است .
تلمیح : قل هوالله و احد
فقط درگاه تو را می جویم و فقط لطف و بخشش تو را خواستارم . تنها تو را به یگانگی ستایش می کنم
بیت سوم ستایش
((تو حکیمی تو عظیمی تو کریمی تو رحیمی / تو نماینده فضلی تو سزاوار ثنایی ))
نماینده : اشکار کننده ، انجام دهنده
ثنا : ستایش
سنا : نور و روشنایی
سزاوار : شایسته
واج ارایی ، تلمیح ، ایهام مشهود است .
واج ارایی مصوت بلند ((ی))
تلمیح : رحیم بودن خداوند | کریم بودن پروردگار
نماینده : ایهام (1. نشان دهنده 2. نشانه یک چیز )
تو دانایی ، تو بزرگی و بخشنده ، تومهربانی و بخشنده ، تو سزاوار عبادت و ستایشی .
بیت چهارم ستایش
((نتوان وصف تو گفتن که تو در فهم نگنجی / نتوان شبه تو گفتن که تو در وهم نیایی))
شبه : شبیه ، مانند | وهم : گمان
جناس ، واج ارایی، تلمیح درون بیت مشهود است .
جناس : وهم و فهم
واج ارایی : ن در نتوان ، گفتن، نگنجی ، نتوان ، گفتن، نیایی !! 9 بار !!!
تلمیح در مصرع اول : ((هوالذی لایدرکه بعد الهمم و لا ...)) از حضرت علی (ع)
تلمیج در مصرع دوم : ((لیس کمثله شی ))
بیت پنجم ستایش
((همه عزی و جلالی ، همه علمی و یقینی / همه نوری و سروری ، همه جودی و جزایی ))
همه : سراسر
جزا : پاداش
جود : بخشش
مراعات نظیر ، تلمیح ،واج ارایی در بیت مشهود است .
مراعات نظیر : عز و جلال
تلمیح : الله ذوالجلال و الکرام (عظمت و حکمت الهی ) |مصرع دوم : الله نور السماوات و الارض
واج ارایی : ی
پروردگارا ، سراپا بزرگی هستی و سراسر علم و یقین . سراپا نوری و بخشش .
بیت ششم ستایش
((همه غیبی تو بدانی ، همه عیبی تو بپوشی / همه بیشی تو بکاهی ، همه کمی تو فزایی ))
همه : صفتی مبهم
جناس ، تضاد ، تلمیح در بیت مشهود است .
جناس :غیبی و عیبی
تضاد :بیش و کم | کاهی و فزایی
تلمیح : عالم الغیب (همه غیب بدانی ) | ستار العیوب (همه عیبی بپوشی) | مصرع دوم (تعز من تشا تذل من تشا )
همه رفتار های پنهان ما می دانی و همه عیب مارا میپوشانی از دید دیگران ، همه کاستی ها و افزایش ها در دست توست .
بیت هفتم ستایش
((لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید / مگر از اتش دوزخ بودش روی رهایی ))
مگر: امید است |شبه جمله می باشد .
همه : تاکید (قید )
مراعات نظیر ، مجاز ، تلمیح در بیت مشهود است .
مراعات نظیر : لب و دندان ، اتش و دوزخ
مجاز : لب و دندان( وجود) ، اتش (عذاب)
سنایی با تمام وجودش تو را ستایش می کند به یگانگی . امید واراست که از اتش دوزخ رهایی پیدا کند.
تلمیح : مصرع دوم ( وقنا عذاب النار )